De politiskt korrekta kör med dubbel bokföring

En främmande världsbild har det senaste decenniet trängt in i vårt föreställningsliv och vardag, nämligen islam. Det är i första hand en religion – och som sådan värd samma respekt som andra religioner. Problemet uppstår i dess unika koppling till en teokratisk 1400-årig samhällsmodell och familjelagstiftning förverkligad i länder som t ex Iran, Somalia, Nigeria, Saudiarabien, Sudan, talibanernas Afganistan och (på förslag i) Irak – samt allehanda terroristgrupperingar som al-Qaida och Muslimska brödraskapet.

Konsekvenserna känner vi alltför väl – en groteskt otidsenlig lag (sharia) med straff som avhuggna händer för tjuvar, stening till döds för äktenskapsbrott, en stock-konservativ kvinnosyn, etc. Krav på särlagstiftning enligt sharia har också framförts i vårt land. Detta är chockerande för de flesta.

Men de som tänker rätt i det här landet bestämde sig tidigt för att betrakta islam som enbart en religion och avvisa rädslan för islamisternas spektakulära terrorhandlingar som obefogad skrämselpropaganda (”det har inget med islam att göra”). Den känsla hos många av bestörtning inför sådana fenomen som patriarkalt kvinnoförtryck med hedersmord, tvångsgiftermål och märkliga ansiktsmaskeringar, diskvalificerades därför av de rättänkande som homofobi. Klandervärda fördomar, helt enkelt.

Så istället för att diskutera detta från början främmande fenomen där man belyste och nyanserade en i vissa fall kanske överdriven ängslan – stigmatiserades de som inte tänkte rätt som homofober. Detta förvisade dem från det offentliga samtalet. Men det löste inte problemet. Tvärtom – det förvärrades. Genom att på detta sätt lägga locket på skapade de som tänkte rätt en grogrund för Sverigedemokraternas framväxt och debut som riksdagsparti.

Huvudproblemet i den infekterade debatt som detta resulterat i kan sammanfattas i frågeställningen skall en övertygelse om tolerans även innefatta intolerans? Skall en modern demokratisyn stanna innan den utmanar multikulturella värden? Skall en västerländsk moraluppfattning avskaffas till förmån för en kulturrelativism där alla värdesystem är likvärdiga?

Eller för att säga det på ett annat sätt: Skall vi i ett land som uppnått en hög grad av jämlikhet kvinnor och män emellan samtidigt acceptera ett religiöst systems djupt konservativa medeltida kvinnosyn? Det vill säga praktisera dubbel bokföring? Har ett traditionellt  stam- eller klansystem från Afrika eller Mellanöstern samma existensberättigande i Sverige som vår moderna demokratisyn?

För rättänkarna är svaret ja på alla dessa frågor. De anser inte att vi kan sätta oss till doms över urgamla traditioner, vare sig det är religiösa, sociala eller rättsliga. Även i vårt land.

Vi andra accepterar inte detta svar. Vi anser att det är befängt. Jag ville därför argumentera i saken här på Mummel i kön – men även här, i kommentarerna, bannlyses en som inte tänker rätt. Istället för argument misstänkliggörs mina motiv. Istället för sakdebatt kommer känslostormar och grumliga resonemang. Sådana som jag mobbas och placeras i skamvrån. Våra argument godkänns inte.

Istället använder man demagogi. Förutom att vi kallas för homofober och rasister(!) bemödar man sig inte att argumentera för sin sak, man ”visar sin avsky”. Och då behöver man inga argument. De tycks tänka: Varför riskera något – vi har ju ändå rätt!  Hux flux förvandlar man ett bekymmer över rättänkarnas kulturrelativism till ”näthat”, även använt av Marika Lindholm i sin kommentar till Nazifieringen av islam här på Mummel i kön:

”Kan bara inte se att ditt och andras näthat leder nån vettig stans. Undrar som Gine, vart du vill komma?” (…) ”Det rasistiska språkspelet ska inte ÅTER tillåtas forma det offentliga samtalet!”

Gemensamt för de rättänkande är att de inte låtsas förstå. En minoritet skulle aldrig lyckas med ett sådant trick, men för politiskt korrekta är det ett elegant sätt att komma undan besvärliga frågeställningar. I kommentaren till Är muslimska kvinnors rättigheter inte värda att kämpa för? görs jag av Marika Lindholm dessutom ansvarig för uppvigling:

”Dina resonemang blir för mig en enda soppa. Det jag FAKTISKT förstår (framför allt genom kommentarerna i din blogg) är att dina ord väcker och eldar på allmänt rasistiska intressen och ett numera ständigt ökande media-hypat tal om svenskar som en potentiell minoritet i det egna landet, vilket i förlängningen innebär en rasifierad, exkluderande syn på svenskhet.”

Men Mummel i kön har råkat ut för värre saker. Signaturen ”M” har i skydd av sin anonymitet tillåtit sig så grova tillmälen att några av dem var tvungna att plockas bort. Kvar står ännu några repliker som visar vilken nivå rättänkarna kan sänka sig till:

”Jag står helt på muslimernas sida. Det finns nascister inom alla samhällsgrupper, judehatare inom alla religioner. Det här är manipulativt trams och borde polisanmälas. Hitler tyckte också att han var objektiv och såg världen klart. Passa er noga, gubbar, så ni inte kommer till helvetet när ni dör… (…) Är ni helt bortom sans och förnuft? Borde anmälas, detta är helt enkelt inte acceptabelt.”

Tonen i samtalet har blivit otrevlig och utbytet ofruktbart. Sakfrågan skyms av känslor och aggressioner. Och jag har sagt det jag har haft på hjärtat i detta ämne. Det är bara att konstatera att tiden inte är mogen. Tills de som tänker rätt kommer till ett mer nyanserat synsätt ska jag skriva om andra saker.



W3Counter


Twingly BlogRank

Blogg listad på Bloggtoppen.se

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 10.0/10 (2 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: +4 (from 4 votes)
De politiskt korrekta kör med dubbel bokföring, 10.0 out of 10 based on 2 ratings
    • alicia h.
    • september 8th, 2011

    ’Eller för att säga det på ett annat sätt: Skall vi i ett land som uppnått en hög grad av jämlikhet kvinnor och män emellan samtidigt acceptera ett religiöst systems djupt konservativa medeltida kvinnosyn? Det vill säga praktisera dubbel bokföring? Har ett traditionellt stam- eller klansystem från Afrika eller Mellanöstern samma existensberättigande i Sverige som vår moderna demokratisyn?’

    Men ingen människa, som kan läsa innantill, svarar väl ja på dessa frågor? I så fall har jag haft en för hög tro på mänskligheten.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
    • curt jansson
    • september 8th, 2011

    Johannes!
    Det är djupt tragiskt att din röst tystnar i denna fråga fast jag har all förståelse för att du tröttnat på ”rätt-tänkarna”. Vore kanske en idé att ta upp tråden och konsekvent rensa ut de som inte kan styra sin PC? Merarbete, ja, men kanske mödan värd, då det ju ändå var ett antal vettiga kommentarer med argument utan obligatorisk utskällning. Det är nedslående att uppleva att en röst som seriöst vill reda ut problematikerna (de är ju många) blir tystad av den numera välkända kören:”Han tycker inte som vi; korsfäst, korsfäst!”
    Att körmedlemmarna inte ser att de agerar som demokratins dödgrävare är tragiskt, än mer tragiskt är att man låter dem vinna. Jag hoppas du, efter en lagom paus, återkommer i ärendet, utvilad och laddad med samma skärpa som de har så svårt att förlåta dig. För att säga det på utländska: Keep up the good work!

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: +1 (from 1 vote)
  1. Jag såg det som positivt att du inte bara fick medhåll. Sådant är alltid bra för diskussionen. Nivån kan alltid höjas senare. Du vet ju att vi är flera som ser vad du ser. På sätt och vis är det viktigare att skapa kontaktytor med de som INTE ser vad vi ser, eller rentav BLUNDAR för det. Orkar du inte så okay. Men motståndet i sig visar bara att din röst behövs.

    Du har en ganska unik blogg. Inte bara har du ett antroposofiskt grundperspektiv — det finns även på mursleven — men du vågar sätta ditt namn under dina ord. Det gör inte Pappan. Han har en ung fru, svärföräldrar och små barn och känner inte att han har rätt att äventyra deras anseende med sina personliga synpunkter på sakernas tillstånd. Du har en annan situation och du räds inte att använda den. Du har ett yrkesliv som skribent bakom dig och många vet vem du är. Det ger tyngd åt dina ord.

    Du skriver att tiden inte är mogen. För vad? Ett moget och undersökande samtal om islamism och nordisk kultur? Kanske inte. Men skall vi passivt vänta på den mognaden så hinner den inte komma innan det är för sent. Fortsätter det som de senaste 20 åren så är svenskarna i minoritet i sitt eget land inom ett par, tre generationer. Det är enkelt matte. I vissa kommuner är svenskar redan i minoritet. Det wahabitiska Saudi bygger moské efter moské runtom i Europa, även i Sverige. Vi har inte tid att vänta på mognare tider. Det visar socionomen och journalisten Gunnar Sandelin alarmerande tydligt i SvD: http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/tystad-debatt-skapar-sds-framgang_5455875.svd

    Så på bara. Ta debatten. Skapa den. Förädla den. Det är nödvändigt.

    Pappan

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: +2 (from 2 votes)
    • Jesus
    • september 9th, 2011

    Nu är det dags för skärpning, tid ”mognar” inte, den som väntar på godot …….. kan nog inte vara närvarande- die Zeit ”weset” .
    Jag skulle nog vara lite mer nyanserad i mina ordval – ”rätttänkande” är nog det som vi kunde kalla ett icke tänkande.
    Johannes jag tycker du är självgod och sentimental och jag förundras över dit sätt att sprida ”pseudoantroposofi” på nätet ,det du kommer med är för min erfarenhet långt ifrån det som skulle kunna var representativt för en samtidsrelevant debatt ,när man som du lossas att man står för något speciellt SKÄRPNING

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: -1 (from 1 vote)
  2. @curt jansson

    @Pappan

    Tack för de vänliga orden Curt och Pappan. Kanske var min slutkläm illa övertänkt. För det är ju sant – när blir tiden mogen? Och varför i så fall vänta på den? Men mina argument är kända vid det här laget, jag har ingen avsikt att upprepa mig. Och ska jag börja fäkta mot illa överlagt trams som till exempel ”Jesus” framför här ovan, tappar jag sugen. Vad är vitsen? Jag skriver ur ett ärligt engagemang – inte för att slåss. Känns det som. I min naivitet har jag föreställt mig en renhårig diskussion där en PK, feminist eller vad ni vill – redovisar sina skäl. Då kan en intressant diskussion uppstå. JAG har redovisat mina skäl noggrant i ett tjugotal krönikor, så argument saknas ju inte. Och jag hade väntat mig intelligenta ”motsynpunkter”. Kanske jag då är tvungen att nyansera mitt förhållningssätt. Det hade varit intressant. Istället får jag nöja mig med vulgariteter.

    Men kanske uppstår ändå något framöver som känns värt att diskutera. Tack för stödet i alla fall!

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: +1 (from 1 vote)
  3. Marika Lindholm la ut länken http://www.dagensarena.se/ledare/islamofobins-artionde/ på FB nyss, vilken jag kommenterade:

    ”Ånyo en text där Ayaan Hirsi Ali hånas och hennes anhängare kallas rasister. PK:arna gör det enkelt för sig.”

    Detta var droppen för Marika:

    ”PK:are – Alla som inte är högerextremister.
    Buhu. Varför vill du vara min ”vän” på FB, Johannes, när du gång på gång på din blogg gör ner och hänger ut mig, förvränger och rycker ut delar ur meningar som jag har skrivit som seriösa försök till debatt med dig, påhejad av dina” anonyma” beundrare? Som förresten ju inte alls ÄR anonyma, eftersom alla vet vilka de är.. Jag tror jag tar och blockar dig, faktiskt. Bye. *tröttsamt*”

    Det är detta jag menar. Själv är hon övertygad om att hon för en seriös debatt…

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
    • Jesus
    • september 9th, 2011

    Johannes du upprepar ju saker som vi alla redan vet utan att tillföra något som vore värt att jobba med

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  4. @Jesus

    Jag har skrivit en rad texter om det islamska problemet där jag resonerar i sak. Jag har en rad argument och välkomnar därför en debatt i sakfrågorna. Inte synpunkter på min person.

    Men du, liksom Marika härovan, beskyller mig personligen för olika saker. Detta kallar ni debatt.

    Nu diskvalificerar du alla dessa texter som bara upprepningar. Men du säger inget i sakfrågan. Det vore nog läge för det nu, hur ska du annars bli tagen på allvar? Vad är det du tycker ”vore värt att jobba med”?

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: +1 (from 1 vote)
  5. Jag har ungefär samma situation på min blogg mursleven. Det jag har att säga om de frågor som engagerar mig, och som angår det offentliga samtalet, har jag mer eller mindre sagt nu. Det blev ca 280 inlägg och det räcker väl till en bok ungefär. När jag säger mer blir det mest upprepningar, omtagningar och nya versioner av samma sak. Eller kommentarer på enskilda samtidshändelser som t ex Breivik.

    Jag har svårt för din person, Johannes, liksom du har svårt för min. Du blockade mig från Facebook också för den delen. Men jag är okay med det. Det är i specifika sakfrågor vi kan mötas och det gör vi. Sveriges framtid har en annan dignitet än två gubbars åsikter om varandras personliga egenskaper. Man får skilja på väsentligt och oväsentligt.

    Och jag föreställer mig att det i sig kan ha en positiv verkan.

    Pappan

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
    • curt jansson
    • september 11th, 2011

    @Johannes & Pappan

    Jag har märkt att Pappan sedan länge har tystnat, vilket jag beklagar. Om nu Johannes har tröttnat på tramsiga personpåhopp, har jag som sagt all respekt för det. Inlagor som dessa från ”Jesus” (han verkar lika pretentiös som sitt alias) kan ju få vem som helst att ge upp. Just Er bådas strävan att utifrån en antroposofisk grundsyn initiera och föra en nödvändig debatt uppskattas tydligen inte, vilket säger mer om antroposofer än om antroposofin. Vad övriga anser, är i sammanhanget mindre intressant. Tack för försöket, låt oss hoppas på bättre tider…

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  6. Nog vore det intressant att höra vad andra har kommit fram till ur en antroposofisk grundsyn, inte tu tal om den saken, men vad mig anbelangar är varje ursprungligt tänkande människas bidrag av lika stort intresse. Det är inga småsaker som är på gång i världen, Europa och Sverige nu. Nationalstatens upplösning. Klarar kulturerna att vidareutvecklas utan nationalstaternas juridiska och ekonomiska hölje? De antroposofer jag hört yttra sig i frågan har låtot tämnligen lättfärdiga tycker jag. Mer angelägna om att framstå som politiskt korrekta än att ta tag i de djupare utmaningar som ger sig ur ett antroposofiskt perspektiv: Vad med folksjälars mission? Vad med tidsandarnas kamp — tendenserna till högmod, självutlevelse och gränslöshet; till paranoia, självförnekelse och förhårdning; till fatalism, självhat och kulturdöd? De som är någorlunda insatta i antroposofiska grundtankar borde känna igen dessa tendenser, både i sig själva genom introspektiv praxis och i världen genom osjälviskt intresse. Dessutom borde de åtminstone i teorin förstå vilka krafter och väsen som ligger bakom de tre respektive tendenserna. Men sådant hör jag inte ett ord om. Ens här.

    Och Curt, Pappans tystnad är inte surmulen, harmsen eller uppgiven, utan helt enkelt avvaktande och uppmärksam. Och bryts på förekommen anledning. Kanske man får hoppas på något liknande vad gäller vår värd här i kön…

    Pappan

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  7. http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/tystad-debatt-skapar-sds-framgang_5455875.svd

    Ursäkta, glömde att bifoga den här SvD-länken. Förutom problemet med vår egen kulturella förflackning och besatthet med självkritik (tack Frankfurtskolan. Inte.) och det därur följande problemet med den arabiska kulturimpulsens expansion har vi helt vanliga katastrofer att beakta, och då tänker jag på de som socionomen Sandelin radar upp i artikeln:

    • Invandringens/asylmottagandets nettokostnader ligger på mellan 43 och 58 miljarder per år.

    • Nästan ingen av de som söker asyl idag har några giltiga id-handlingar.

    • Hälften av de asylsökande som får stanna saknar eller har endast kortare skolgång eller liten yrkeserfarenhet .

    • Bara sju procent av alla asylsökande som fått permanent uppehållstillstånd de senaste 30 åren har flyktingstatus.

    • Vi har en anhöriginvandring som är flera gånger så stor som asylinvandringen.

    • Sverige har mellan 1990 och 2006 gått från tre till 156 utanförskapsområden, där i praktiken bara hälften av alla i arbetsför ålder har sysselsättning.

    Dessa uppgifter finns på olika myndigheters hemsidor eller i deras rapporter.

    De är fullt offentliga. Men hör man om dem i media? Diskuteras de offentligt?

    Eller, alltså, ens här?

    För egen del ser jag gärna bidrag från Jesus, Marika och alla PK-helgon, bara de åtminstone präglas av en STRÄVAN att sätta saken, och inte personen, i centrum. Man måste inte vara bra på det. Men man måste vilja det.

    Pappan

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: +1 (from 1 vote)
    • curt jansson
    • september 11th, 2011

    @Pappan

    De aspekter du tar upp är sådana som, givet samtalet fått fortsätta som samtal, med viss nödvändighet skulle komma att behandlas. Just därför är det tragiskt att responsen från de ”rätt-tänkande” blir så illvillig. Jag läser också gärna inlagor från de du nämner och andra, fast känner igen tonen av ”näthat” från andra fora. Med ”Vad övriga anser, är i sammanhanget mindre intressant.” menade jag att det vore en välgärning att just få dryftat sakerna ur de aspekter du nämner som specifikt antroposofiska. Jag uppfattar vare sig din eller Johannes tystnad som surmulen, särskilt dig upplever jag som något av en gädda i vassen, alltid klar att sätta tänderna i ett fett ämne ;=). Likväl som ni, kan jag se när det är utsiktslöst i ögonblicket. Det var min förhoppning att i detta samtal få ”..största möjliga mått av esoterik i största möjliga offentlighet”, även med fara för att få Christer Sturmark & cons in på scenen med autodafébränslet på ryggen. Det blev inte så. Inte ännu, får vi säga.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  8. Nåväl. Det där med ”största möjliga mått av esoterik i största möjliga offentlighet” måste vara en av vår rörelses mest missförstådda, klyschifierade och kontraproduktiva fraser, bäste Curt. Att offentligt försöka beskriva t ex biodynamisk praxis och teori är att tigga offentligt förlöjligande. Det är sådan naiv, nyfrälst iver som SKAPAR Sturmark och liknande. Nej, låt esoteriken vara just esoterisk, säger jag, och låt dess FRUKTER smaksätta det offentliga rummet. Esoteriska perspektiv är och måste vara obegripliga för ett världsligt medvetande och insisterar man ändå på att försöka lansera dem så måste man framstå som en svamlande flumputte eller fanatisk sekterist. Vill man dryfta esoteriska perspektiv så gör man det i slutna strukturer, annars gör man våld på viktiga saker. Det finns slutna nätfora med olika behörighetsnivåer också för den delen, om man inte vill eller kan träffas afk.

    Apropå det, händer det något på angeloi.se?

    Pappan

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  9. Solguru om näthat och Schopenhauers viljebegrepp. Spännande!

    http://solguru.motpol.nu/

    Har alltid tyckt att RS behandlar AS orättvist i FF.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
    • curt jansson
    • september 12th, 2011

    @ Pappan

    Lille Far, det där med esoteriken och offentligheten var menat som en blinkning, att förstås som inom skål och vägg här på Johannes blogg, eller din. Själv har jag ingen. Håller helt med dig om biodynamiska finesser och annat som nyfrälsta citerar i fläng; det är rätt länge sedan jag kunde frestas därtill, då jag sysslat med antroposofi och antroposofer sedan 1974. Kan alltså inte skyllas för att höra till de nyfrälsta. Frukterna bör helst tala för sig själva, om man inte skall hörsamma den gamle Waldorfläraren och diktaren André Bjerke som skaldade:”Husk at bare forbuden frukt har C-vitamin!”. Skämt åsido, jag upplever själv ett behov av att ventilera kulturkrockar mellan Sveriges olika befolkningsgrupper utifrån arbetet med folksjälscykeln och karmaföredragen. Ensam är inte stark, åtminstone i denna materia.
    Har inte besökt änglarna på länge, upplevde inte sidan som särskilt intressant. Bara en sån sak att någon anonym typ vill bedöma om jag vore tillräckligt insatt för att stiga i graderna. Det är frimureri och som sådant ointressant. Då kan jag ju lika gärna bli frimurare, vilket jag haft möjlighet till men tackat nej.
    Jag tror, som Johannes (tror jag) att ett lågmält samtal mellan folk som kan utnyttja sin eventuella uppfostran även på nätet och skriva rakt utan att ta till taskspark, förlöjligande och härskartekniker vore välgörande för hela stämningen, inte bara där man själv skriver. Hyfs kan sprida sig; det, Pappan, är esoterik i praktiken, hur klyschigt det än låter i dina öron. Ta inte illa upp, jag tycker faktiskt att raka rör är bra men som du ser uttalar jag mig med viss snirklig omsorg, för att kanske verka snällare än jag är.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  10. Var inte RS frimurare enligt GA265?

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  11. Och är inte fora med olika behörighetsnivåer standard idag?

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
    • Jesus
    • september 12th, 2011

    Du ”PAPPAN” det du gör när du räknar upp allt om invandring är ju percis vad jag menar att Johannes gör hela tiden . Tar upp saker som andra tagit fram utan att du lyckas jobba fram något som för vidare inte ens skapa en ny frågeställning. Fakta eller saken som ni säger är ju en förutsättning men om ni inte bearbetar dom på något vis så det går att föra en debatt då blir det tråkigt när det märks att ni bara skrivit av eller bara lånar andras artiklar.
    Kul vore om ni åtminstone kunde formulera en frågeställning men inte bara som du -”var inte Steiner frimurare”? , det vet väl alla som sysslat lite med Steiner ”so what”.
    När du nämner ”frankfurter skolan” vem menar du då ,precis som när du säger ”antroposoferna” det är ju bara ett tecken på fördomar som du har och det blir ju bara schablonartat . Det finns inga antroposofer har aldrig funnits ,det är alltid människor det handlar om personligheter , jag tycker att om man kallar någon antroposf så är det diskriminerande . Antroposofi är inget färdigt utan mer en möjlighet- potentiell -som förutsätter närvaro och samtidighet med varat. En ängel är bara en föreställning om människans potential en möjlighet vilande i personligheten , en bild ……
    Skulle var kul om du kunde formulera en fråga och ta inte allt så personligt näthat var nog det löjligaste jag hört på länge…
    nu får du en liten fråga av mig, verksamhet och verk har ett samband och nu till frågan vilken var först hönan eller ägget ……..du bad ju själv om det !!!

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  12. Bäste ”JESUS”. Först var den meningsbärande aktivitet som vi ser i relationen. På grekiska LOGOS. Men det skrev evangelisten Johannes långt innan jag skrev det.

    Sedan delar jag inte dina postmodernt socialkonstruktivistiska förgivettaganden. Varför skulle det inte finnas antroposofer? Av samma orsak som såna som du brukar hävda eller implicera att det inte finns några svenskar? Eller negrer? Eller judar? Eller barn? Eller gamlingar? Eller hårklyvande pedanter? Eller politiskt korrekta åsiktspoliser?

    Allvarligt talat, Jesus — det är fundamentalt att ställa fram fakta innan man börjar bearbeta dem. Fakta i invandringsfrågan har emellertid dolts, undanhållits, vinklats, skönmålats och manipulerats på otaliga sätt för att hindra ett konstruktivt samtal om sakfrågan. Självklart måste man börja med att ”ta upp saker som andra tagit fram” innan man på ett meningsfullt sätt kan lägga fram synpunkter på det som föreligger, och förslag till åtgärder.

    Vad, och vilka, jag menar med Frankfurtskolan är fundamentalt för ett civiliserat samtal i frågan. Börja med Wikipediaartikeln i ämnet: http://sv.wikipedia.org/wiki/Frankfurtskolan

    Därefter kan du förslagsvis gå till min murslev och se vad jag har att säga om saken: http://murslev.blogspot.com/2010/07/frankfurtskolan-och-68.html

    Lite elementära fakta som jag inte heller gör anspråk på att ha kommit på själv:

    FS lanserade den så kallade kulturmarxismen. I Sverige var det C H Hermansson, den legendariske VPK-ledaren, som styrde över den svenska vänstern från den ekonomiska marxismen till den kulturella, den s k kulturmarxismen, som utarbetades av den första generationens tänkare i FS. Men fröet till denna idébyggnad finner man redan några år innan FS grundades. Ordet kulturmarxist är nämligen inget skällsord eller något som ”högerradikala krafter” hittat på. Det är ett uttryck som myntades efter en arbetsvecka i Moskva 1922 sammankallad av självaste Lenin. Syftet med mötet var att diskutera den uteblivna revolution man hade väntat sig som en konsekvens av 1:a världskriget.

    Kulturmarxism är den ideologiska modifiering som blev resultatet. Och som säger att proletärerna i väst inte är redo för en väpnad revolution, då de är insnärjda i falska borgerliga värderingar och lojaliteter. En kulturmarxist arbetar, via press och kulturella plattformar (böcker, teater, media) för att bryta ner dessa borgerliga bojor. Genom att håna, förlöjliga och ifrågasätta de västerländska värderingarna, framförallt familj, nation, respekt för auktoriteter, yrkesstolthet, heder…

    Sättet man gör detta på kallas inom kulturmarxism för ”kritisk teori” Kan nog nästan översättas med det ”kritiska tänkande” som lärs ut i svenska skolan. Där man alltså inte får lära sig att argumentera eller tänka självständigt, utifrån fakta och logik, utan bara att relativisera och ifrågasätta. Eller som den nyaste formuleringen heter: ”Problematisera och reflektera”…

    Den frågeställning som åtminstone jag skönjer i ljuset av FS och Sverige efter 68 är: hur i hela friden kan vi krångla oss ur den kritiska teorin utan att göra självmål genom att kritisera den!

    Mitt preliminära svar är: Koka äppelmos! Plocka och sylta lingon och blåbär! Ta tillvara på och förädla naturrikena och förfädernas mödor! Föd barn! Fostra dem till vördnad och intresse för det som har bestående värde och se till att de lär sig att förädla saker som är värda att förädlas, och att hövligt bortse från det som är skräp! Återta waldorfpedagogiken, först och främst från 68-orna och batiktanterna men även från de ängsligt dogmatiska steineristerna! Skapa en postmaterialistisk kultur! Se till att den arabiska kulturinvasionen blir av med ensamrätten på sitt trumfkort: gudshänvigenheten, islam, som VARJE tänkande kulturvarelse borde känna i sitt bröst! Sådant behandlar mer utförligt på min murslev, så det behöver jag inte upprepa här.

    Och nej: Alla vet verkligen inte att Steiner var frimurare. Speciellt inte antroposoferna. Och när de får höra det så ser de ut som tomma ark, de tror inte sina öron utan börjar prata om något annat. Titta på den gode Curt bara!

    Det har att göra med att den enda dokumentation som utkommit inom ramarna för Steiners samlade verk, GA, om denna sida av Steiners verksamhet (GA265) utkom först 1987, då den antroposofiska Berättelsen redan var väl etablerad. Och i den ingår inte frimureri, tvärtom: man defamerar frimureri på samma sätt som man med andra argument och sentiment defamerar jesuitism. Det övergripande målet är att framställa antroposofin som något nyare och bättre. Vilket skjuter sig i foten, eftersom man då bäddar för att själv bli Äldre och Sämre innan man vet Ordet av. Puckad strategi, helt enkelt.

    Men det är ett annat samtalsämne tror jag. Det tycks mig viktigare och värdigare att befatta sig med frågan om vår kulturs framtid.

    Pappan

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  13. För den som eventuellt inte orkar läsa innantill — det finns en hel del material — följer här en föreläsning om Frankfurtskolan ur ett amerikanskt perspektiv av den pensionerade militärstrategen mm William Lind. Han är lite argsint i tonfallet för ett svenskt öra, men kan sin sak: http://www.youtube.com/watch?v=EZG3pabfPRA

    Pappan

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
    • Jesus
    • september 12th, 2011

    då är nog Habermas lite mer insatt i Horkheimers och Adornos ideer

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  14. Självklart, han för dem vidare! Även en Focault representerar FS. Men vad har det med frågeställningen att göra, menar du?

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
    • Jesus
    • september 12th, 2011

    Jag tycker väl inte att Habermas för dem vidare men han är insatt i vad dom säger om T.ex om jämlikhet när det gäller den enskildes rättigheter i samhället. Habermas tillför en förståelse som vissa inte har när det gäller facism -ensamrätten till att bestämma vad som får vara den normerade jämlikheten -det är facismens grund. Den reglerade jämlikhet undergräver individens frihet eller snarare förhindrar alla möjligheter till att vara fri som individ. Kultur kapitalismen som nu växer sig stark har Adorno talat mycket om-som ett redskap till att förhindra individuell utveckling. Ja Focault är väl knappast representativ ,tänk bara på revolutionen i Persien nu Iran.Då är nog Benjamin en mer spännande gren av skolan. Jag tycker att din frågeställning är för oklar från din sida och tycker inte attjag behöver förtydliga den för dig innan du själv ställt fram den klarare.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
    • curt jansson
    • september 13th, 2011

    @Pappan
    Pappan, ditt begrepp ”förgivettagande” har du nu tillämpat en gång för mycket. Du tar för givet att jag inte visste att doktorn vid ett tillfälle inträdde i en frimurarorden. Detta fick jag höra av min nära och kära vän Dan Lindholm redan -79 eller -80. Att jag inte stoltserar med kunskapen har sin grund i att den i denna vår kontext var helt irrelevant, då du knappast kan mena att jag borde tackat ja för att gå i doktorns fotspår. Hur Dan kunde veta detta, tja, hans mor var sannolikt Norges första antroposof, han själv satt vid Steiners Norgeresa 1908 i doktorns knä, så han hade senare i livet nära till olika källor. Det har heller aldrig varit en hemlighet att Steiner tog detta steg av vad han själv kallade karmisk nödvändighet. Att 265:an inte kom ut före 1987 är inte mitt fel. Och lägg nu äntligen av med dina taskspark från sidolinjen. Jag tar dem inte illa upp, då jag däri ser en ack så vanlig självhävdelsedrift.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
    • curt jansson
    • september 13th, 2011

    @ pappan och Jesus

    Vore trevligt om ni kunde anlägga samtalston i stället för den duell ni båda utkämpar med blankputsade men trubbiga vapen. Det är inte särdeles intressant att läsa hänvisningar till kandidatkursens litteraturlista på historiska. Den har jag tentat av för många år sedan. Vad vill ni själva säga, utöver att ni är så gudsjämmerliga bildade??

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
    • curt jansson
    • september 13th, 2011

    @ Pappan

    Till frågan om behörighetsnivåer, jag antar du tänker på högskolan.
    Därtill är att säga, att den tar upp i sig de medlemmar av sällskapet, som vill se sig som representanter för antroposofin i världen. Den har fortfarande enbart en nivå. Att anonyma herrar och damer på nätet tjafsar med nivåreglering i dess efterföljd, anser jag vara nog så patetiskt.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  15. @ Jesus: Jag ser inte vad ditt inlägg tillför i vår undersökning, så jag kan inte kommentera den på ett konstruktivt sätt.

    @Curt: Vore det inte för den kärleksfulla gliringen ”Se på den gode Curt bara” så hade du svarat mindre harmset och mer konstruktivt, eller hur? Vad jag refererar till är att du i ditt tidigare inlägg, där du liksom en passe avfärdar frimureriet som per definition ointressant, uppenbarligen inte känns vid, än mindre relaterar till, Steiners frimureriska engagemang.

    Kan vi försöka fokusera på sakfrågorna i stället för att komma med personangrepp? Jag ber om ursäkt för gliringen, Curt, det var verkligen inte min avsikt att framställa dig som medelmåttig och jag kunde och borde ha använt någon annan som exempel för att inte äventyra andan i vårt undersökande samtal. Det finns väl i hela friden inget ointressant med att Steiner arbetade frimureriskt under hela sju år av sin karriär?? Åren 1907 — 1914 utgör de mest kreativa åren av hans verksamhet och under denna tid upptogs mellan sex och åttahundra människor i hans loge. Hur kan det vara ointressant eller irrelevant till antroposofin och Steiners gärning — eller till frågan om Högskolans tänkta vidareutveckling, dvs det andevetenskapliga forskningsuniversitet som skulle utveckla, pröva, korrigera och säkerställa antroposofers praxis??

    Och vad jag åsyftade med behörighetsnivåer är de oräkneliga diskussionsfora på nätet som har sådana. Det är helt enkelt den virtuella motsvarigheten till hus och rum. Det är väl inget konstigt med att gå in i ett lämpligt hus och välja ett lämpligt rum och sedan stänga dörren för att tillsammans med insatta medmänniskor dryfta frågor som kräver lugn och ro och en viss förförståelse?? Den virtuella motsvarigheten till detta (till att inte stå på gatan och prata) är olika behörighetsnivåer på diskussionsfora. För att vara med i vissa samtal måste man logga in. För att vara med i andra måste man kvalificera på något vis. Vad är det som är konstigt med det?

    Pappan

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  16. Varför kunde jag, förresten, knappast mena att du skulle gå i doktorns fotspår? Vore det en orimlig sak att göra för en antroposof??

    Kul att du kände Dan Lindholm. Men vad DET tillför samtalet begriper jag inte! fast det kan vara av ett visst intresse att Steiners frimureriska arbete vad speciellt utvecklat just i Norge. De flesta norrmän som förbundit sig med Steiners impuls mellan 1907 och 1914 torde ha varit formellt invigda i Steiners speciella variant av den frimureriska traditionen. Jag vet i alla fall att äktaparet Smit i Bergen var det.

    Om vi nu inte helt enkelt skall återgå till frågan om vår kulturs framtid, förstås.

    Pappan

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
    • Jesus
    • september 13th, 2011

    Hej Pappan , förlåt jag visste inte att du såg så dåligt och Curt det är bara att vända andra kinden till . Undrar om du tentat i ideehistoria för då förstår jag dig .Ideehistoria är väl det bästa sättet att missa hela ideen med tänkandet.
    Pappan jag märker ju att du inte har egna synpunkter , utan bara refererar till vad andra tänkt eller vad du menar skall vara det rätta för alla- att dom ska vara antroposofer. Jag undrar hur många gånger det behövs sägas att det är människor det handlar om. Din hållning tycker jag verkar vara som hos teosoferna på 1900 talet . Bägge mina föräldrar var frimurare so what
    Curt din fantasi om dueller och trubbiga vapen är väl lite överdriven.
    Pappan den esoterik som du tycks mena att den skall ge lösningen till alla problem med muslimer , pengar ,invandring, permanenta uppehålls tillstånd osv har jag nog lite svårt med.
    Den passar inte in idag tyvärr det behövs ett helt annat medvetande om det skall föra till några förändringar . En viktig grund för detta medvetande är att man utvecklar sitt tänkande ,tiden för frimureri och ”esoterik” är förbi , det är den uppenbara hemligheten som ligger framför näsan på var och en som vill se som gäller.. Goethe och Aristoteles hälsar Platon får ursäkta men den typen av hållning som han har och som ni verkar dyrka är förbi. Jag kan förstå att ni tycker om att leka esoterik och vara ”andliga” men det tillför inget. Det är bara att ta i där man står och mysterierna idag dom sker i mötet am” Bahnhof”.
    Det enda som håller är viljan till att verklingen vilja sammarbeta med andra och trovärdighet är ett måste . I vardagen ligger det som förr skedde bakom låsta dörrar och i allra högsta hemlighet.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
    • RB
    • september 13th, 2011

    Johannes,

    Som jag skrev i mitt förra inlägg tvivlar jag starkt på möjligheten att diskutera dessa saker – inte minst i media – så jag förstår hur du känner. Som jag också skrev anser jag att vi ändå måste försöka fortsätta göra det, så du har även mitt stöd om du fortsätter på något vis. Frågan är: kan vi finna nya vägar att komma vidare inom dessa områden? Kanske något att diskutera här?

    Jag hade gärna fortsatt dialogen med Marika och M, och hade lust att skriva ett svar på det där om att jag och andra kommentatorer hade eldats upp av dina skriverier och börjat sprida rasistiska åsikter…Men jag misstänkte att de inte skulle återkomma så det kändes inte meningsfullt.

    Pappan,

    ”Invandringens/asylmottagandets nettokostnader ligger på mellan 43 och 58 miljarder per år”

    Du skrev nåt på din blogg i höstas om att det skulle utredas i riksdagen (RUT, riksdagens utredningsinstitut) om hur stora invandringens kostnader var. Har det gjorts, eller står det på ”att göra” listan?

    ”Apropå det, händer det något på angeloi.se?”

    Nja, det är väl synd att säga. Det är väl han den där Benedictus som är rätt aktiv och så har ju jag, Protozo och MissM skrivit en del också. Det ser precis ut som tidigare forum, det drivs runt av ett fåtal antroposofiska rebeller, men den stora rörelsen ser jag inte till. Var är ordföranden? Var är kassören Var är sekreteraren?

    Jesus,

    Som du ser ovan har jag här inte producerat nån ny kunskap. Du får väl skälla lite på mig. Eller logga in på Angeloi, där jag startade fem trådar eller nåt i den stilen.

    // RB

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  17. @RB

    Ja, det blev en grej till. I alla fall. Nej, det är klart att PK-folket inte har nån lust att diskutera här. Men jag ville i alla fall uttrycka några av de åsikter som är viktiga – även om jag inte har möjlighet att framföra dem annat än ”underjordiskt”. De läses i alla fall av flera hundra. Runt om i världen, faktiskt, det visar min statistik. Så några kanske ändå kan uppleva att de fått hjälp att fundera vidare.

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
    • curt jansson
    • september 14th, 2011

    @ Pappan

    All sins forgiven, jag har fått värre örfilar!
    För att ta dina synpunkter i turordning:
    ”Det finns väl i hela friden inget ointressant med att Steiner arbetade frimureriskt under hela sju år av sin karriär??”.
    Nej, visst inte. Men han hade själv som arbetsmetod att i enskilda frågor inte blanda in annat, utom då det var avgörande nödvändigt för den fortsatta processen. Jag kan inte se den nödvändigheten här, dessutom vet jag alldeles för litet om den och uttalar mig enbart i materior där jag har något att bidraga med.

    Nästa:”Hur kan det vara ointressant eller irrelevant till antroposofin och Steiners gärning — eller till frågan om Högskolans tänkta vidareutveckling, dvs det andevetenskapliga forskningsuniversitet som skulle utveckla, pröva, korrigera och säkerställa antroposofers praxis??”.
    Irrelevant är det självklart inte ur en historiskt kunskapande synvinkel. ”Esoterische Schule” som den brukar kallas har dock ingen plats i Högskolans material annat än som enskilt studie.
    I vår kontext anser jag att de två verk jag tidigare nämnde, är de som, för min egen process åtminstone, är de som ligger närmast att studera ytterligare.

    Slutligen:”Och vad jag åsyftade med behörighetsnivåer….etc”
    Min åsikt är helt enkelt den att den intresserade, hur oskolad han/hon än är, bör, om den själv är intresserad, få sitta med och bidraga efter fattig eller rik förmåga. Åtminstone lyssnande få uppfatta något av vad det rör sig om. Att liksom doktorn själv och Nachlassverwaltung frånkänna icke insatta varje rätt att ifrågasätta, är att ställa sig på doktorns stol och sträcka sig mot taket. Så våldsamt invigda är ingen av oss, så säkra i vår kristna attityd är vi inte. Om vi anser oss vara det, bör vi läsa första kapitlet i ”Hur uppnår man kunskap” om igen, där doktorn talar om ödmjukhet.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  18. RB, jag läste den här centerpartistiska inlagan om invandringens kostnader http://www.newsmill.se/artikel/2011/09/11/politisk-redakt-r-centerns-planer-p-kad-invandring-r-orealistiska och höll på att sätta kaffet i halsen:

    ”I dag kostar den havererade invandringspolitiken ytterst stora belopp. Professor Jan Ekberg vid Linnéuniversitetet, den som alla brukar förhålla sig till, konstaterade för några år sedan, att det handlar om minst 40 miljarder kronor årligen, troligen mer, eller mellan 1,5-2 procent av BNP. Och då skall man notera att han är mycket försiktig i sina beräkningar med tanke på hur inflammerad debatten är om invandringen och dess kostnader. Men även då, med tanke på att arbetslösheten ökat, så kan det hamna kring 60 miljarder om året..

    Ekonomidocenten Jan Tullberg vid Handelshögskolan konstaterade i en uppsats i tidskriften Ekonomisk debatt i vintras att Jan Ekberg underskattar de verkliga kostnaderna. Tullbergs slutsats är att kostnaderna snarare är 2,5 till 3 procent av BNP vilket därmed närmar sig 90 miljarder årligen, mer än t.ex statens samlade stöd för barnfamiljerna i vårt land.”

    Jag var tvungen att fråga SD hur det blev med deras utlovade anlitande av Riksdagens utredningstjänst och fick snabbt följande svar av Mattias Karlsson:

    ”Det handlar om helt olika siffor till att börja med. De siffror som presenteras i artikeln gäller dagens kostnad för alla invandrare som kommit till Sverige de senaste 50 åren eller så. Den siffra vi försökt få fram och som är mer politiskt… intressant handlar om den årliga nettokostnaden för nyinvandringen av asyl och anhöriginvandrare. Rapporten har dröjt dels därför att det är en av de mer avancerade nationalekonomiska beräkningar man kan göra och dels därför att vi inledningsvis hade en naiv syn på vad man kan be Riksdagens utredningstjänst om. Faktum är att RUT inte gör några egna utredningar eller dynamiska beräkningar. De sammanställer bara redan befintliga uppgifter. Egna, tämligen avancerade beräkningar presenterade vi redan inför valet. Problemet är att ingen tror på beräkningar som vi själva har gjort. Inför denna budget har vi bett RUT göra en mängd mikroberäkningar som vi sedan sammanställt. Det blir således den bästa och mest trovärdiga beräkningen av nyinvandringens kostnader som hittills presenterats, men den är fortfarande inte komplett. Rapporten kommer att presenteras vid en presskonferens inom några veckor.”

    Så ligger det alltså till. Notera för övrigt att den höga siffran i sammanhanget — alltså Tullberg vid Handels — är NITTIO MILJARDER KRONOR PER ÅR för projektet att fördärva/berika det unika och icke förnybara världsarvet svensk kultur.

    Curt: Jag ser det inte som du ser det. Men detta är fel forum eller i alla fall fel tråd för att utveckla ämnet ES, FHA och FM.

    Jesus: Kul att du vill vara med och samtala! Det kan bara bli bättre.

    Johannes: Fortsätt!

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
    • Johnny
    • september 14th, 2011

    That´s alot of money, i hope you swedes have alot more in the comming times of financial unstability.
    Why is sweden an open gate, are the foreigners creating that much income for sweden?
    what’s the point in taking all the people in sweden, if not sweden have any benefits?
    The U.S. has many restrictions on who can enter the country, has Sweden been considering limiting the inflow?

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  19. Johnny, the short and grim answer is no. Cultural Marxism has turned our intellectual elite into a cult for cultural self-contempt, and it’s trickling down to us all from the public debates, government funded art exhibits, public school education (all the way down to day care centers for toddlers, who are being indoctrinated in gender think etc). All while the suburbs are burning and is filling up with MENA kids organizing in islamist cults on the one hand and sheer mob on the other. It’s nightmarish actually. And whoever raises his voice about it is branded racist, whereupon he will not be listened to, much less given media space. It seems we’re rapidly deconstructing ourselves.

    I could go on. But you get the drift.

    Pappan

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  20. En kommentator, Marcus33, till SvD:s Brännpunktartikel av Jimmie Åkesson om att en imam och en rabbin skall predika i Storkyrkan under riksdagens öppnande säger:

    Säga vad man vill om det som tidigare var vår statsreligion, den lutherska formen av kristendom, men den fungerade!

    Ingenstans i världen finns ett lutherskt, eller ens protestantiskt majoritetssamhälle som är fattigt eller underutvecklat. Gamle hederlige Luther införde något revolutionerande och mycket välgörande: begreppet ”sola fide”, genom tron allena, som innebar att vägen till frälsning alltid var personlig, individuell och inte beroende av lagiska handlingar eller någon jordisk auktoritet.

    Det enda sättet att nå frälsning var att TRO, det var något mellan bara dig och Gud. Ingen rabbi, imam eller präst hade auktoritet eller makt över detta. Det hjälpte inte om du åt fläsk eller inte, bar slöja eller inte, betalade avlater eller inte.

    Inga HANDLINGAR eller tvångsmässiga föreskrifter, lagar eller regler räckte för att nå Gud. Det skilde protestantismen från katolicismen men också från islam. Religionen blev en privatsak, en inre fråga.

    Islam är i högsta grad en kollektiv religion, ett sätt att efter profetens föreskrifter ordna samhället. Utan att studera eller värdera hans oföränderliga påbud från 600-talet måste detta konstateras: ingenstans i den stora muslimska världen finns ett enda land, ett enda samhälle som är lika väl utvecklat politiskt och ekonomiskt, teknologiskt och humanitärt som det svenska.

    Inte ens sammantaget har hela den muslimska världen under de senaste 500 åren bidragit med lika mycket forskning och framsteg, innovation och uppfinningsrikedom som vårt lilla land. Där den protestantiska världen visat vägen genom att förpassa religionen till det privata har den muslimska sackat efter i utveckling i århundraden.

    Är det inte en sällsynt tragedi att vi inte värderar vårt exempellöst framgångsrika protestantiska arv? Att inte ens Svenska kyrkan längre stolt står upp och försvarar sitt fantastiska framgångsrecept?

    Så långt Marcus33. Själv tror jag väl att inte bara religionen utan även själva folket kan ha med framgången att göra. Men man kan givetvis inte bortse från religionen.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
    • Jesus
    • september 16th, 2011

    Hej RB du det handlar inte om att skälla utan att utrycka vad man ser i det som andra säger
    vet att Heidegger uppskattar dig.
    Det viktiga nu är vad som händer i morgon på Wall Street och på många andra ställen en protest mot dagens ekonomi har du fria tidningen
    Religion är bra om den är privat som Pappan säger alla religion som är politiskt inriktade eller rättare sagt facistiska är farliga för det fria sociala livet .

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
    • Mamman
    • oktober 28th, 2011

    Men vi måste se människorna bakom.Islam eller protestantism,antroposof eller solgudsanhängare;På frukten känner man trädet.Allt det förgängliga är liknelse.Har du tänkt på det?Du är helt enkelt inte esoterisk.Om du kunde förvandla den vassa taggen till en mer änglaliknande mild jämlik status,utan att för den skull tappa medvetandet och gnistan du har, då skulle du nog också kunna byta namn till Jesus.Jag tror att ni ibland får sådana som Jesus och Marika och andra på M för att ni helt enkelt har rodret i dylika farvatten…
    Steiner nämner i en bok hur varje individ som förstår sig på något i tillvaron förstår hur värdelösa diskussioner är(Teosofi?).Nå,han uttryckte sig naturligtvis mer taktfullt än jag nånsin kommer göra.Men att ta en studie i HUR han uttryckte sig kanske vore bättre att syssla med ett tag,då ni tar paus från denna blogg.
    Där kan vi lära oss mycket om vad som är väsentligt.Nu är jag ingen föregångare med det goda exemplet på vad en högt stående individ är,och nån annan får kasta första stenen eller vad man säger;Men edra Mååååånga inlägg är inte riktigt på den höga nivå ni anser själva.Dalai Lama skulle inte ha skrivit dem,inte heller Carl Bildt, Dag Hammarsköld, Steiner eller Barak Obama.Sträva efter att höja medvetenheten.Sträva efter att komma till just att se världen som den är utan att värdera.Först då kan man nämligen få insikter om det man ser…Och den insikt jag fått av det muslimska genom att skåda och vara mig själv, är inte fel.Och det är även långt ifrån det ni säger.Det finns tolv världsåskådningar,en Kristus.Jesus dömde inte.Han såg saker som de var.Till och med det döda djurets tänder,som var fina.Och först då kan vi faktiskt komma till utveckling.Men pappan,JAG behöver inte något skarpsinnigt svar av dig.För mig får du hellre tiga still, och lyssna till vad denna mamman hade att säga, utan att genast skjuta iväg spjutspetsen.Islam är bara en yttre verkan, en bild för något,att den slagit ner här i västerlandet, den ska säga oss något.Först när vi kan se vad, kan vi börja agera fruktbart.De svenskar som är i sverige kan mycket väl koka sylt på lingon och införliva den svenska folksjälen i varje steg.Det är en underbar bild.Jag älskar den;Anna Svärd i skogen i folkdräkten med sina klarblå ögon.Det som sker idag är att det är just många av de där 68orna och batiktanterna just som kokar sylten och odlar bären och plockar äpplena.Helt enkelt är det ju inte, vilket heller ingen sagt.Men jag vill än en gång poängtera, att den skarpa tonen som råder liksom stoppar upp floden och gör diskussionen vederhäftig, så att den slår huvudet i väggen.
    Och då blir det också som det blir…

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  1. No trackbacks yet.